Get Adobe Flash player
УкраїнськаАнглійська

В Україні запроваджено Державний Земельний Кадастр

Відповідний закон набирає чинності з 1 січня 2012 року. До цього часу має бути створений сам Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Усі земельні ділянки підлягатимуть реєстрації у ДЗК із обов’язковим присвоєнням індивідуального кадастрового номеру, який не повторюється на всій території України та закріплюється за земельною ділянкою на весь час її існування.

Серед відомостей, які включаються до ДЗК, зокрема: координати поворотних точок меж та дані про прив'язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі (така мережа створюється відповідно до ст. 8 Закону, з метою встановлення чітких та стабільних меж земельних ділянок); дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів (оцінка родючості ґрунтів за державною шкалою); цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка (проведена відповідно до Закону України «Про оцінку земель» № 1378-VI).

ДЗК, а так само Поземельні книги відповідно до норм Закону ведуться не тільки в паперовому, але й в електронному вигляді. Так само в паперовому та електронному вигляді має подаватися державному кадастровому реєстратору документація з землеустрою та оцінки земель.

Частина сьома 7 ст. 9 Закону забороняє будь-яким органам, посадовим особам, громадянам або їх об’єднанням втручатися у діяльність реєстратора, пов’язану зі здійсненням державної реєстрації земельних ділянок. У той же час ст. 39 передбачає притягнення реєстраторів до дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної та кримінальної відповідальності (Кодекс України про адміністративні правопорушення було спеціально доповнено статтею 56-6, яка передбачає накладення штрафів у розмірі до 3400 грн.  за порушення строків внесення відомостей до ДЗК, надання таких відомостей та вимагання не передбачених законом документів).

Відповідно до п. 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону встановлено спеціальний режим для земельних ділянок, право власності або користування на які виникло до 2004 року, а також до земельних ділянок, право власності (користування) на які не зареєстровано, але на яких розташований житловий будинок, право власності на який зареєстровано. Такі ділянки вважаються сформованими незалежно від того, чи присвоєно їм кадастровий номер. Якщо ж відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх внесення в ДЗК здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі за заявою їх власників (користувачів). Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок. Це означає, що якщо власник земельної ділянки, сформованої до 2004 року, вирішить продати або іншим чином відчужити ділянку, йому доведеться спочатку внести відомості до ДЗК та отримати кадастровий номер.

Строк проведення державної реєстрації земельної ділянки – чотирнадцять робочих днів. У випадку проведення реєстрації державний кадастровий реєстратор видає витяг з ДЗК, який містить усі відомості щодо земельної ділянки, внесені у Поземельну книгу, включаючи кадастровий план – копію кадастрової карти, яка міститься у ДЗК та ведеться у електронній формі. Витяг видається безкоштовно. А от процедури, які передують його видачі, можуть бути платними.

Одними з принципів ведення ДЗК у ст. 3 Закону оголошено відкритість та доступність. З метою реалізації зазначених принципів на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади з питань землеустрою повинні будуть публікуватися дані з ДЗК, доступ до яких матимуть банки та особи, які отримали ліцензії на проведення землевпорядних робіт, землеоціночних робіт та земельних торгів; нотаріуси.

На отримання відомостей з ДЗК про земельну ділянку мають право власники (користувачі) земельних ділянок, їх спадкоємці (правонаступники); особи, в інтересах яких встановлено обмеження, органи державної влади та місцевого самоврядування для реалізації своїх повноважень, а також землевпорядники та землеоцінщики для проведення своїх робіт. Землевласникам доведеться отримувати витяг з ДЗК кожного разу, коли виникне необхідність вчинити правочин стосовно земельної ділянки. Витяг він може отримати у будь-якого державного кадастрового реєстратора (при цьому не має значення територіальне розташування земельної ділянки) або у нотаріуса.

З 1 січня 2013 року право власності, користування земельною ділянкою буде оформлятися відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Таким чином, з зазначеної дати державні акти на землю, які встигли стати звичною для усіх землевласників формою підтвердження їх права, будуть скасовані.

Слід також нагадати, що відповідно до  п. 15 Перехідних положень Земельного кодексу України, відчуження  земельних ділянок сільгосппризначення не допускається «до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року».

Закон про державний земельний кадастр набере чинності з 1 січня 2012 року. Проект Закону України «Про ринок земель» № 9001-1 був отриманий Верховною Радою України (далі – ВР) 18 липня. А отже, підстави для дії мораторію, визначені Земельним кодексом, незабаром можуть відпасти, і тоді, цілком імовірно, мораторій буде скасовано.

Закон України «Про Державний земельний кадастр» № 3613-VI від 07.07.2011

 

 
Дізнатись більшеНаші послуги
Україна 03150, м.Київ, вул. Ямська, 72
тел.: +38(044)227-16-81 +38(044)227-16-82 факс: +38(044) 586-46-59
e-mail: info@corporatesecretary.com.ua