Get Adobe Flash player
УкраїнськаАнглійська

Зміни у виплаті дивідендів

Верховна Рада встановила мінімальний розмір дивідендів, які підлягають сплаті акціонерними товариствами.

Законом «Про Державний бюджет України на 2010 рік» було внесено зміни до Закону «Про акціонерні товариства», а саме зазначено, що виплата дивідендів здійснюється з чистого прибутку звітного року та/або нерозподіленого прибутку у строк не пізніше шести місяців після закінчення звітного року в розмірі не менше 30 відсотків. Вказані зміни діють тільки протягом 2010 року. Проте вони викликають дуже багато запитань.

В тексті закону «Про Держбюджет» йдеться про встановлення обов’язковості сплати дивідендів акціонерними товариствами, в яких є корпоративні права держави. Тому можна прийти до висновку, що вищезазначені зміни до закону «Про АТ» приймались з метою сплати дивідендів саме державними підприємствами. Однак безпосередньо цього не передбачено. Тому можна говорити, що це стосується і приватних товариств, а саме ПрАТ та ПАТ.

Однак, чи зобов’язують вказані зміни виплачувати дивіденди ТОВ, ЗАТ та ВАТ?

По-перше, норми про мінімальний розмір дивідендів встановлені в законі «Про АТ». В закон «Про господарські товариства» також було внесено певні зміни, які проте є розпливчастими і не дають можливості зробити однозначний висновок щодо поширення дії норм закону «Про АТ» щодо мінімального розміру дивідендів на товариства, які не привели свою діяльність у відповідність з новим законом (ВАТ, ЗАТ), а також на ТОВ. Тому це питання є спірним.

Для довідки: Закон «Про АТ» набрав чинності з 30 квітня 2009 р. На сьогодні паралельно діють також норми старого закону «Про господарські товариства».

По-друге, в законі «Про АТ» встановлено, що виплата дивідендів здійснюється за звітний рік. Оскільки раніше цієї норми не було, можна говорити, що вона застосовується до звітного 2010 року, дивіденди за який мають виплачуватись в 2011 році, коли вказані зміни втратять чинність, оскільки діють лише протягом 2010 р. Окрім того до товариств, які вже прийняли рішення про виплату дивідендів, ці норми також застосовуватись не можуть.

По-третє, змінами встановлено мінімальний розмір дивідендів. Однак жодною нормою не встановлено обов’язковість їх виплати для приватних підприємств. Тобто, буквально протлумачивши норму закону, можна говорити, що якщо товариство приймає рішення про виплату дивідендів, то їх мінімальний розмір повинен бути не менше 30 %. Однак якщо товариство не приймає рішення про виплату дивідендів, то закон його ні до чого не зобов’язує.

До речі, у Верховній Раді вже зареєстровано законопроект про скасування вказаних змін. Для цього є цілком вагомі аргументи у вигляді рішень Конституційного Суду, який неодноразово наголошував, що Верховна Рада не може законом про Держбюджет зупиняти дію існуючих законів або вносити до них зміни.

Загалом описані питання є спірними, оскільки жодного офіційного роз’яснення по них не надано. Практики їх застосування також ще немає. Тому залишається незрозумілим як діяти підприємствам в ситуації, коли контролюючі органи будуть пред’являти претензії, що випливають з вищезазначених норм. В будь-якому випадку неоднозначність приписів законодавства завжди можна використати також і на свою користь.

 
Дізнатись більшеНаші послуги
Україна 03150, м.Київ, вул. Ямська, 72
тел.: +38(044)227-16-81 +38(044)227-16-82 факс: +38(044) 586-46-59
e-mail: info@corporatesecretary.com.ua